(img.) TO PARON                                 Articolul pe care îl redăm în cele ce urmează, cu titlul „Răstignesc” unitatea Ortodoxiei, tradus din limba greacă, a fost publicat în ziarul „Prezentul” din Grecia, în data de 15 mai 2011 şi preluat de pe site-ul romfea.gr din Grecia:

„O scrisoare – invitaţie a Patriarhului Ecumenic şi un… aşezământ din Ierihon ameninţă să arunce în aer unitatea Ortodoxiei.

Şi să iasă cu răni grave din ultimele evenimente care au provocat tensiuni subterane în relaţiile multor Biserici Ortodoxe locale cu Patriarhia Ecumenică şi au dus la conflict deschis Patriarhia Ierusalimului cu Patriarhia Română.

Pentru multă lume, ceea ce se întâmplă are aceeaşi importanţă. Şi, desigur, în orice altă situaţie, dacă exista buna intenţie arătată de toate părţile, toate problemele ar fi fost soluţionate într-o singură zi. Însă, aşa cum spun clerici cu experienţă, „spinii” care au apărut recent în relaţiile dintre Biserici constituie motivele, în spatele cărora, foarte probabil, se ascund alte planuri, coaliţii străine şi scopuri şi intenţii diferite.

Cu două viteze

În zilele Paştilor, Patriarhul Ecumenic a invitat pe Întâistătătorii Bisericilor Alexandriei, Antiohiei, Ierusalimului şi Ciprului să participe la o consfătuire care va avea loc la Fanar, având ca temă principală evoluţiile din Orientul Mijlociu. Şi în afară de evenimentele şi datele noi din Orientul Mijlociu, la Sinodul Întâistătătorilor care va avea loc la sfârşitul lunii august se va discuta şi despre Sinodul „Panortodox” care este în pregătire, despre strategia pe care o arată Biserica Rusiei, dar şi despre conflictul recent care a izbucnit între Biserica Ortodoxă Română şi Biserica Ierusalimului.

Supărarea provocată de publicarea scrisorii Patriarhului Bartolomeu a fost mare, mai ales între Întâistătătorii celorlalte Biserici Autocefale care nu au fost invitate la Sinod. Dreptul de participare, conform Patriarhiei Ecumenice îl au numai Bisericile întemeiate de Sinoade Ecumenice. Se susţine că Patriarhia Ecumenică, prin această mişcare, separă Bisericile Ortodoxe în Biserici „cu două viteze” şi nu favorizează deloc unitatea ortodocşilor. Unii arhierei fac comentarii (pe această temă) că nu este cu putinţă ca Fanarul să separe conducătorii Bisericilor în Întâistătători şi … mai puţin Întâistătători. Şi, în special, atunci când, mai înainte s-au discutat probleme atât de mari la ultima întâlnire interortodoxă desfăşurată la Geneva, cum este tema Autocefaliei Bisericilor. „Întâistătătorii care vor participa nu reprezintă nici a zecea parte din credincioşii ortodocşi”, zicea un mitropolit cu numeroasă turmă de credincioşi în străinătate. Prin această mişcare, Patriarhia anulează sinodalitatea şi creează un precedent negativ, care poate rupe iremediabil unitatea Ortodoxiei.

Pentru un cămin…

Cealaltă problemă gravă care a separat în două tabere comunitatea Ortodoxă din întrega lume este disputa izbucnită între Patriarhia Ierusalimului şi Patriarhia Română. În urmă cu câteva zile, Patriarhia Ierusalimului a ajuns până la extrem şi a întrerupt comuniunea cu Patriarhia Română, caterisind pe reprezentantul Bisericii Române în Ţara Sfântă. Ierusalimul a acuzat pe români că au intrat pe teritoriul lui. Patriarhia Ierusalimului a trecut la luarea celor mai dure măsuri între Biserici Ortodoxe, prin întreruperea comuniunii. Şi asta – zic cei care cunosc bine, problemele, – în primul rând ca să nu le vină şi altor Biserici (mai ales ruşilor) pofta de a avea pretenţii asemănătoare. Teofil, Patriarhul Ierusalimului, nu a acceptat cererea Patriarhului Daniel al României, de a-şi da binecuvântarea pentru slujirea în locaşul de închinare şi funcţionarea căminului Bisericii Române, pe teritoriul jurisdicţiei Ierusalimului. Din partea Sa, Patriarhul României Daniel a acuzat pe Patriarhul Teofil de tratarea problemei cu prea multă uşurinţă, susţinând că ridicarea căminului şi a bisericii a pornit pe la mijlocul anilor ‘90 şi că Patriarhul de atunci al Ierusalimului, Diodor, fusese de acord, în această privinţă, cu Patriarhul României, Teoctist. Este rău – se vorbeşte la Patriarhia Română – că Patriarhul Ierusalimului s-a grăbit şi nu a aşteptat să se găsească o soluţie acceptată în comun, din moment ce se convenise să aibă loc o întâlnire comună a reprezentanţilor celor două Biserici, la sfârşitul lui mai”.

Preluat de pe www.patriarhia.ro